… eller hvad? 🤔
Præcis om en uge er det Black Friday. Ja, altså den officielle “sorte fredag”, men butikker og webshops har haft pre-sale og pre-black friday access til rabatter siden start november.
I en tid, hvor penge ikke rækker lige så langt, kan jeg godt forstå, at man gerne vil få mest for pengene.
Og det tør siges er muligt, når der er Black November! Her ser vi nogle gange tilbud på hele 70% 🤯
Hvordan er det overhovedet muligt?
I mine yngre dage havde jeg et studiejob, hvor sådan en procent ville få et salg til at gå ud i ét for virksomheden, hvorfor Black Friday stadig kan genere en kæmpe profit. Det varierer jo, hvor mange procenter der er på de enkelte varer, så de tusindevis af besøgende, der køber på livet løs, lægger uden tvivl en masse penge i virksomhedernes kasser. Faktisk beregnede Dansk Erhverv, at der blev omsat for svimlende 3 milliarder danske kroner til Black Friday i 2023!
Den benhårde realitet
Sådan er det bare ikke i helsebranchen. Og fremadrettet tror jeg næsten, at det er dét jeg vil kalde Kind Labels, for de nye EU regler, der beskytter ord som “bæredygtig”, har begrænset mine muligheder for formidling af mine værdier.
I de over 10 år jeg har været i helsekostbranchen har man aldrig set en bruttoavance på over 30% – man skal hvert fald søge med lys og lygte! 🕯️💡
Faktisk, så ligger den nok mellem 10 og 25 procent, hvilket må for nogen lyde helt tosset at ville lave forretning i.
(Bruttoavancen på lokale og økologiske fødevarer i en helsekostforretning kan være helt nede på 10%, hvorimod privat labels har mulighed for at komme op på de 25-30 %. Handler man direkte hos producenter, kan man nok forhandle sig til bedre avancer, men det kræver større køb, som er urealistiske for små virksomheder. Derfor er engrosvirksomheder og importører fantastisk, men der ryger altså noget fortjeneste i sådanne en handel).
Måske tænker du, at der så ér plads til rabat, men husk nu også, at der skal betales skat af fortjenesten og der er også medarbejdere, som rigtigt gerne vil have løn i denne travle tid!
Men det er vi altså nogen, som gerne vil 💚🌿
Vi ér altså nogle ildsjæle, som gerne vil gøre noget godt for vores medmennesker, vores miljø, vores dyr, vores natur, vores klode 🌏
Og vi gør det altså helt uden #greenwashing.
Vi lever i en tid, hvor penge ikke rækker så langt, men vi lever også i en tid med kæmpe konkurrence, med prisdumping, og værst af alt, i en tid, hvor masseproducenter KOPIERER originalt design og håndværk fra andre.
Mit hjerte går ud til jer, hvis håndværk er blevet STJÅLET 💛
Og mit hjerte skærer, når vi hører beretninger om, hvordan det er muligt at gøre tingene så billigt.
Det er som regel på bekostning af børn, vores medmennesker i fjerne lande og vores klode.
Jeg er dog ikke blind for, at nogle bare ikke har de ekstra kroner – jeg har selv været der, så dette må ikke misforstås som et shaming-opslag.
Jeg håber bare, at vi lige tænker os om inden vi klikker “køb” på en vare, som er sat ned med blinkende rabatter på skærmen. Mine tip er derfor:
💚 Har jeg brug for det?
💚 Har jeg gået med tanken om, at jeg mangler denne varer inden det blev Black Friday?
💚 Får jeg den brugt eller ryger den “på lager” derhjemme?
💚 Er det et spørgsmål om FOMO?
💚 Er det en dyr vare, som jeg ser som en investering, da jeg normalt ikke ville have råd til den?
Gør dig nogle tanker om, hvad købet ville have af betydning for dig inden du trykker “køb” – efterhånden er der jo flere adfærdseksperter, psykologer og markedsføringseksperter inden over Black Friday måneden, som har oplært virksomhederne i, hvordan man får kunden til ikke at efterlade deres indkøbskurv, men lægge en ordre baseret på fear of missing out. Lad dig ikke narre af “aldrig set så lav pris før“, “kommer aldrig på tilbud igen” eller “kun få på lager – ligger i 10 andres indkøbskurve!”.
Kind Labels og Black Friday
Kind Labels deltager derfor ikke med i Black Friday.
Fuld transparens, så deltog jeg i BF mit første år, som selvstændig. Jeg var helt grøn på området ift. dét at drive et erhverv. Jeg prøvede at stable en virksomhed op og turde for intet i verden at lakke bagud.
Jeg er dog et sted nu, hvor jeg står benhårdt i mine værdier og vil ikke presses til at være med ❌
Jeg vil dog hjertens gerne dele ud af den rabatkode, som aktuelt ér aktiv på websoppen.
Monika fra Petit Cadeau og jeg har et samarbejde kørende, hvor vi giver 10% på vores webshops.
Brug derfor koden “PetitxKind” på Kind Labels, og brug den gerne med omtanke* 💚♻️
De varmeste hilsner, Julia 🌿
*Køb kun det du mangler, det du ved, at du nok skal få brugt op, eller det, du gerne vil give i gave til jul – så mindsker vi spild sammen 💚
Kommentér på opslaget
Din e-mailadresse offentliggøres ikke. Påkrævede felter er markeret med *