Måske du er nysgerrig på stofbind, men stadig lidt i tvivl om, hvordan de egentlig fungerer i praksis. For det er jo så nemt med engangsbind at bruge dem og så smide dem ud. No muss no fuss! Tynger det dog lidt på samvittigheden med engangsforbruget, og er de plastfri bind alt for dyre, så har du sikkert haft et godt øje til stofbind, men de ér intimiderende. I dette blogindlæg breaker vi det ned i detaljer, hvad du kan forvente, hvordan du bruger stofbind og hvordan du finder det smukke i din cyklus tilbage igen!
Stofbind 101 💡
Jeg var i helt samme båd, som dig. Hver måned (mere eller mindre) blev jeg irriteret over, hvor meget spild og plastik der er forbundet med en blødning. På samme tid er det i sig selv en svær og smertefuld periode, så hvorfor gøre den endnu mere besværlig?
Så er det altså bare lettere at: Engangsbind, ned i skraldespanden, adieu!
Du sidder sikkert også og tænker, at stofbind virker besværlige? At de må føles tykke, kluntede og ja, at processen at anvende dem (at de skal vaskes) er liiiidt for meget "tilbage til middelalderen".
Personligt gav jeg også menstrual cups en chance, men det var så smertefuldt og ubehageligt, at jeg efter tredje forsøg måtte konstatere, at det ikke var for mig.
For mange af os er engangsbind bare det vi har lært at bruge. Det er det velkendte valg, og derfor kan genanvendelige alternativer, såsom stofbind, godt føles som noget, der kræver lidt ekstra mod at kaste sig ud i. Dog er sandheden, at stofbind for mange hurtigt bliver en helt naturlig del af hverdagen. Ikke kun fordi de kan vaskes og bruges igen og igen, men også fordi at de ofte opleves som et mere nænsomt, komfortabelt og bevidst valg, hvis man vil skære ned på sit "plast-aftryk".
Hvad er stofbind?
De kræver nok ikke den helt store introduktion, men stofbind er genanvendelige bind, som kan bruges under menstruation i stedet for engangsbind. De placeres i trussen på samme måde som et almindeligt bind og har vinger, som knappes rundt om trussen, så de holdes godt på plads.
Forskellen er bare, at de er lavet i tekstile materialer, vaskes efter brug, og kan anvendes igen og igen.
For mange er det et valg, der både handler om mindre affald, mindre plastik og et mere bevidst forbrug. Men det handler også om komfort. For når noget føles blødt mod huden og fungerer godt i praksis, kan det ændre hele oplevelsen af menstruationsdagene.
Personligt synes jeg, at det er så fantastisk, at stofbind er åndbare. Stofbindene fra ELSKBAR er lavet af bambus, som har høj sugeevne, selv når bindet er godt "fyldt". Med stofbind oplever jeg ikke høj fugtniveau efter nogen tid, hvilket jeg altid oplevede med engangsbind. De er desuden utroligt bløde og behagelig. Det føles meget rart og omfavnende at have dem på.

Hvordan fungerer stofbind i praksis?
Hvis du aldrig har prøvet stofbind før, kan det måske virke mere kompliceret, end det egentlig er.
I praksis bruges de meget enkelt.
Du placerer bindet i trussen, knapper vingerne rundt om, og bruger det som du ellers ville bruge et almindeligt bind. Når det er brugt, skifter du det og opbevarer det, indtil du kan skylle eller vaske det.
Hvis du er hjemme, kan det være meget ligetil at lægge det direkte til vask eller skylle det op med det samme. Hvis du er på farten, kan du opbevare dem i en wetbag, indtil du kommer hjem. Det gør det nemt at have både rene og brugte bind med sig på en praktisk og diskret måde.
Det, der skal blive sagt
Ja, første gang du skal skylle dine stofbind, er det en stor oplevelse. Du kommer helt tæt på din menstruation, men jeg lover dig, at det er en smuk oplevelse. Selvom jeg har en stor forståelse for kroppen og fysiologien (grundet min uddannelse), så var jeg nervøs for at gøre det. Det, at komme helt tæt på blod er ikke just en fornøjelse. Desværre kan vi nemt have lært, at menstruation er noget "ulækkert", men det er det overhovedet ikke. Og jeg synes at stofbind bryder det tankemønster øjeblikkeligt. Allerede første gang, skete der noget indeni mig. En respekt og omsorg spirede på ny mellem mig og min krop. Det er faktisk den usagte bonus ved stofbind ❤️
Føles stofbind tykke eller klodsede?
Det er nok et af de spørgsmål, jeg oftest fornemmer, at folk sidder med. Men svaret er "nej" ☺️
Mange bliver faktisk overraskede over, hvor bløde og behagelige stofbind er. Især fordi materialet mod huden er langt rarere end den overflade, man kender fra mange engangsbind.
De forskellige typer stofbind varierer selvfølgelig i tykkelse alt efter, hvor meget de skal kunne suge. Et bind til kraftig blødning vil naturligvis fylde mere end et lille bind til let blødning eller som trusseindlæg. Men det betyder ikke, at det føles klodset.
Tværtimod oplever mange at stofbind er mere behagelige, fordi de er bløde, fleksible og ikke har den samme “plastikagtige” følelse, som nogle engangsprodukter kan have.
Om ELSKBAR, som du finder på Kind Labels
Når man er ny i stofbind, kan det være rart at forstå forskellen på størrelserne, så man nemmere kan vælge det, der passer til ens behov. ELSKBAR, som er det mærke du finder på Kind Labels, laver stofbind til light, regular og heavy flow.
Light Flow
Light Flow er til let blødning og kan også bruges som trusseindlæg. Det er et mindre og mere diskret bind, som passer godt til de dage, hvor du kun bløder lidt, eller som ekstra tryghed i løbet af cyklussen. De er de tyndeste af slagsen og har samme længde, som et trusseindlæg, derfor anbefaler jeg dem til slut af din cyklus og ikke på de "aktive bløde dage".
Regular Flow
Regular Flow er velegnet til moderat blødning og fungerer for mange rigtig godt i dagtimerne. Det er et godt sted at starte, hvis du gerne vil prøve stofbind og gerne vil have en størrelse, der føles alsidig. Regular Flow kan sidestilles med et helt klassisk engangsbind, men sugeevnen er faktisk bedre. Bindet er nemlig tykkere, men stadig diskret.
Heavy Flow
Heavy Flow er udviklet til kraftigere blødning og er også et godt valg om natten, efter fødsel eller når man bare gerne vil have lidt ekstra tryghed. Det er større og mere sugende, men stadig blødt og behageligt mod huden. Heavy Flow er ret lang, så den virkelig beskytter mod lækage. Jeg anbefaler den til de med svær blødning (fx pga. PCOS) eller til natten, hvor du gerne vil føle dig ekstra tryg. Den kan virke stor i dagstimerne med almindelig blødning.
For mange giver det mening at have lidt forskellige størrelser, så man kan tilpasse efter, hvor man er i sin cyklus. Efter brug (hvis du er hjemme) anbefaler jeg at du skyller dem i koldt vand med det samme, så de er klar til at blive vasket. Skyl dem ikke i varmt vand, da det får blodet til at koagulere og det kan være sværere at skylle ud. Det er faktisk meget let, så længe du bruger koldt vand.

Hvordan vasker man stofbind?
Det er nok her, at mange stopper op og tænker "det virker ærligt talt lidt besværligt".
Men i praksis bliver det ofte hurtigt en rutine. Hvis bindet er meget fyldt, kan du først skylle overskydende blod ud i koldt vand. Jeg anbefaler dog, at du altid skyller overskydende blod ud med koldt vand før du smider bindene til vask. Derefter vaskes de ved maks. 60 grader. De har bedst af at hængetørre, da høje temperaturer fra tørretumbler kan skade den vandtætte belægning.
Det behøver ikke være mere kompliceret end det!
Når først man har prøvet det nogle gange, oplever mange, at det bliver en helt rolig og naturlig del af hverdagen. Og jeg kan virkelig ikke understrege nok, hvor god en relation man får med sin krop.
Er stofbind et mere miljøvenligt valg?
For mange, ja. Diskussionen går altid på, at tekstil er omkostningsfuldt for miljøet at producere, men med et sæt stofbind behøver du ikke at købe engangsprodukter hver eneste cyklus. For mig var det et "aha" øjeblik, da jeg tænkte tilbage på, at jeg fik min cyklus, da jeg var 11 år. Med min PCOS var den meget uregelmæssig, så ikke ca. hver måned, så lad os sige 8 cyklusser i gennemsnittet om året. Jeg er (snart) 35, så vi kan antage, at jeg over 24 år har haft 192 blødninger! 🤯
Det kan snildt løbe op i omkring 192 pakker engangsbind og dermed 2.304 styk!
Et stofbind kan bruges igen og igen, og det betyder naturligvis mindre engangsforbrug og mindre affald over tid. Det kan være et fint sted at starte, hvis du gerne vil tage mere bevidste valg i hverdagen, uden at det behøver blive alt for besværligt eller alt for perfekt. Det handler ikke om, at du skal gøre alting rigtigt fra den ene dag til den anden.
Det handler måske bare om at være nysgerrig på, om der findes et alternativ, som både føles bedre for dig og giver mening i det større billede. Også for kloden 😉
Hvordan kommer man bedst i gang med stofbind?
Du behøver ikke at skifte alt ud på én gang. Det er heller ikke i den bæredygtige ånd. Start med at anskaffe dig et par stofbind og prøv dem, når du er hjemme ifm. en blødning. Skal du på arbejde eller skole, så brug dine almindelige bind, som du allerede kender og har liggende derhjemme. Så bliver det ikke en alt for stor omvæltning at afprøve helt fra nyt.
Det vigtigste er ikke at gøre det perfekt. Det vigtigste er at finde en løsning, der fungerer for dig, din krop og din hverdag.

Et mere roligt og bevidst valg
Stofbind er ikke nødvendigvis det rigtige valg for alle, men for mange kan de være et overraskende rart alternativ, som både føles mere nænsomt, mere komfortabelt og mere bevidst.
De kan være med til at mindske engangsforbrug og affald, men måske endnu vigtigere kan de være en måde at møde kroppen og cyklussen med lidt mere ro, omtanke og respekt for egen krop.
Og måske er det netop dér, at de gør den største forskel 🫶
0 kommentarer